Saturday, October 10, 2009

The strange death of liberal "Diena"

NOTE: Corrected the spelling of the British family to ROWLAND in a few places.

October 10 turned into a day of written and video/audio soundbites amounting to obituaries for Latvia's (once?) leading daily "liberal" newspaper Diena (The Day). It was no wonder, as the chief editor of the Diena media group, Nellija Ločmele, the editor-in-chief of Diena, Anita Brauna, the editor of the editorial and op-ed page, Pauls Raudseps and several senior reporters announced their resignations after it was disclosed that Diena (along with Dienas bizness, a business daily) had been sold to the British Rowland family.
The Rowlands are said to have financed the transaction when the Swedish Bonnier publishing group and agreed to convert their loan into shares in a mutual fund that became the owner of both Latvian media companies. However, there are contradictory reports as to whether this was the actual sequence of events.
The departing editors said they could not work together with the new managing director of the Diena publishing group, a former executive at the company who returned to engineer and execute the transfer of Diena and Dienas bizness from the Bonnier group to the new owners.
Founded as a government-owned but independent newspaper in 1990, while Latvia was still a Soviet republic, Diena was "liberal" in the classic sense of standing for individual rights, freedom, Western-style democracy and values.
In July, it was announced that the Swedish Bonnier publishing group, the owner of Diena and the business daily Dienas bizness (this blogger worked for Dienas bizness for 11 years) since the early 1990s, was selling both newspapers to a Luxembourg-based company owned by Aleksandrs Tralmaks, a former executive with Diena (some years earlier) and Kalle Norberg, an Estonian financier. The transaction was financed (temporarily) by undisclosed lenders as part of a scheme to set up a Luxembourg based media mutual fund.
The transaction, with so many unknowns, set off a frenzy of speculation, much of it verging on paranoid fantasies that Latvian oligarchs, Russian intelligence services and other evil powers bent on destroying Diena or using it to brainwash the population were actually behind the deal.
To be sure, the transaction was hasty, largely because the Bonnier group was eager to get rid of their Latvian assets as quickly as possibly, while keeping their business newspapers in Estonia and Lithuania. It was going to take Tralmaks and Norberg a few months to set up their mutual fund, longer than the Swedes were ready to wait. In a move that would later be one of several reasons for things unravelling as they have, Tralmaks and Norberg raised funds for the purchase from undisclosed lenders. Tralmaks said the real owners of Diena and Dienas bizness would be disclosed on October 1, but later delayed the announcement until October 9.
By then, three months of secrecy, contradictory hints (at one point, the transaction was said to be financed by some of the founders of Skype)and internal recriminations and arguments about future business strategy had taken their toll. There was, in all likelihood, an irreparable rift between the top editors and Tralmaks by mid-September, when rumors of Ločmele's and Brauna's resignations first appeared.
Tralmaks had proposed drastic cuts in production expenses for Diena of around 55 %, which would have led to considerable staff reductions and salary cuts. Diena's editors proposed a less painful solution (according to a blog Cita Diena/A Different Diena set up to communicate about the breakdown of the newspaper as run by them) and at one point even proposed a management buy-out of sorts. Ločmele jas told Latvian media she had found potential investors to buy back Diena from Tralmaks and Norberg, but was rebuffed. That move also sealed her fate -- it was seen as disloyal to the owners of the moment.
The situation at present is that everyone seems to be standing at a smashed trough (pie sasistas siles) to use a Latvian expression (sort of meaning that the instrument by which all of the barnyard creatures could have been fed has been foolishly destroyed). Tralmaks (now merely the CEO of the Diena group, with no ownership stake) has seen his brand value walk out the door -- indeed, he had some of the top editors escorted away by lawyers and security guards who first searched boxes and briefcases of "the departed" to see that no confidential company documents were taken.
"The Departed" have strongly hinted that they will start a new media outlet, most likely an internet portal and some kind of print publication, but with the Latvian economy collapsing, this is a daunting task, no less than the challenge of keeping the "old" Diena afloat, with Tralmaks speaking of drastic drops in advertising spending already at the time the deal was announced in July.
Finally, Jonathan Rowland, the Rowland family member apparently most involved with the investment in Latvia, has seen his admittedly risky investment turn -- very risky. Rowland appears to have been a bit of a high-roller in the past, so three years from now, he'll probably be at his club and hear something like "Good on you with that Shanghai deal, pity about that...where was it... Latvia or someplace? Odd isn't it, it was some Latvian lads who put the new roof on my country place. Great job. You know, Colin got burned for about as much on that Swedish game console some, lose some."


TRex said...

A website could actually work if it is sent up properly, Clean start and all that. Best of luck to those involved.

T'n'T said...

How did the balance of independent media vs. oligarch biased change by this? I.e., what remains to balance the Ventspils block?
Overview anyone?
And, one wonders, did any of the power players in Latvia aquire Diena this way to hide their tracks?

Anonymous said...

no more independent media, at least not of the intelligent type...

Anonymous said...

NOTICE: I have not been paid for my translations of Latvian literature, accepted for publication and published, since August 2009. Janis Oga at the Latvian Literature Center did finally send me contracts for my accepted work up to August 2009, but did not pay me for that work until January 2010, by which time my ATM card at SEB Unibanka in Riga had expired. The bank does not reply to my requests for a new ATM card. Janis Oga said it would take a power of attorney in order for a friend in Latvia to help me get my money, I prepared one and sent it and the bank still will not release my money.
I have had more work accepted for publication and published, but Janis Oga has sent me neither contracts nor payment. I requested copies of books to translate, Janis Oga does not respond and has not sent the books. My friend spent 20 Lats getting the power of attorney translated and trying to help me, he can't even be repaid the 20 Lats.
World Literature Today asked me to translate reviews of Latvian literature for them two months ago: Janis Oga has not sent me a single review to translate.
What is wrong with you? Why can't you do something about the corruption in Latvia? The KKF gave thousands of Lats for the promotion of Latvian literature, which past boards at the Latvian Literature Center embezzled and just got away with, scot free. You have 'personal codes' for people, you could catch them and retrieve that money. Latvia is not a democracy, its legal systyem does not work, it is a failed country.
Inara Cedrins